Tündérek,
boszorkányok, tüzes emberek
A tudomány és
technika fejlődésével az emberiség a legtöbb természeti, fizikai, vagy akár
kémiai jelenségre megtalálta a tudományos választ. Régebben azonban az egyszerű
ember ezekre amolyan babonás, mesébe illő történeteket talált ki, adott tovább
szájról szájra. Máskor pedig saját félelmeit szőtte mesés keretbe. Napjainkban
ezen kis „mesék” elveszőben vannak. Szerencsére olyan emberek, mint Szilágyi
Miklós jó néhányat megőriztek az utókornak. A következő történetek az ő
hagyatékai. Ezekben fellelhetőek a régmúltban gyökerező félelmek, babonák, a
különféle képzeletbeli lényektől, tárgyaktól, boszorkányoktól, sámánoktól.
Folklórunknak igazi kis kincsei ezek.
Kígyó kövek |
Az első történet a kígyókő hiedelméhez
kapcsolódik. A néphit szerint a kígyóköveket a kígyók szokták fújni Szent
György-nap előtt vagy nyáron. Alakjuk golyó, tojás, elnyújtott tojás; minél
több kígyó fújta, annál nagyobb, néha lyukas. A hit szerint 50–100 kígyó is
összegyűlik
kígyókövet fújni. Fejüket ilyenkor feltartják, összetolják, farkaikat keresztül
dobálják egymáson, már messziről hallatszik sípoló hangjuk. A kígyókövet
összeköpködik: előbb csak kisebb köpéscsomó, később azonban megkeményedik. A
kígyókőnek tartott köveket mágikus tárgyként használják: aki ilyent talál,
szerencsés lesz, erszényben hordva sosem fogy ki a pénze; ha meghúzogatja vele
az eladandó jószágot vagy a dagadt tőgyű tehenet, azt jól adja majd el, ill.
meggyógyul a tőgy; a felfúvódott marha leapad, ha végighúzzák a hátán; ha a
lyukas kövön keresztül fejik, sok lesz a teje, s nem ronthatják meg.
Hernádnémetiben a
kígyókő hiedelme a következőképen élt még 1959-ben:
„Halászott
egy ember valamikor, és egy nagy követ, egy olyan ötkilós formát fogott ki.
Olyan gyönyörűnek találta, hazavitte. Hazavitte a gyerekeknek játszani.
Hazavitte a család közé. A gyerekeknek még enni se' kellett, úgy játszottak
vele. Hanem mikor kezdett alkonyodni, nála meg világosodni kezdett! Éccaka a
nagy kő annyira világított, hogy be kellett hányni ruhával. Nem tudtak aludni.
Megörültek, hogy jó lesz lámpa helyett, nem kell petróleumra kő'teni. Ez a kő
világított egy pár esztendeig.
Valamikor
a régi világba' lovasfogattal mentek a küldöttségek. Azon a falun utazott
keresztül a királyi kiküldött. Olyan világos vót abba' a házba', ahol a halász
lakott, hogy feltűnt. Bementek, oszt' akkor csodálkoztak, hogy sose' láttak
olyan nagy gyémántot. Kérték, hogy adja el nekik azt a követ.
-
Nem adom semmiír', mer' az lámpa helyett van!
Azt
mondták neki, hogy az egész ország nem ér annyit. Három szekér aranyat adtak az
öregnek, szekérrel, lóval. Elvitték a királynak, még az se' látott olyat, mint
az volt.
Azt a gyémántot, amit az öreg halász is talált, a kígyók fúják.
Azt a gyémántot, amit az öreg halász is talált, a kígyók fúják.
Összemennek
egy csomóba a nagy tarajos kígyók, és úgy fúják."
Sajóhidvég és Berzék között egy hajdani
traktoros ugyan erősen bizonygatta, hogy nem babonás, azonban a következő
történetet ő maga is elhitte: „Ócsanálos helyén állt valamikor egy Hoporty nevű község. Ennek a kis
falunak az egyik harangja valamikor régen elsüllyedt. Ez a harang bizonyos
időközönként megszólal. Próbálták már kivenni, de minden ember belehalt".
Egy hernádnémeti férfi, apjától pedig azt hallotta, hogy a Hernádban vízi
tündér él:
„Kiemelkedett
egy nőalak félig a vízből és azt mondta:
-
János, húzz ki engem innen! - a nevirűl szólította.
Ő
meg megijedt, nem szólt egy szót se', otthagyta."
Továbbá elmondta, hogy mások is beszélték, de ő maga soha nem látta.
A népi hitvilág egyik
gyakori alakja a tüzes ember. Olyan bolygó lelkeket, kísérteteket
értünk alattuk, akik életükben valami igazságtalanságot követtek el, amiért nem
tettek eleget és most boly
gó tüzek vagy lidércek alakjában rémítgetik a velük
éjszakának idején találkozókat, mindaddig, amíg valamiképp meg nem váltják
őket.
Lidércfény |
A sajóhídvégi Varró
János horgászás közben, úgy 11 óra tájban ment a csordajárás felé. Egyszer csak
minden meggyulladt körülötte! Horgászbottal kezdte ütni a tüzet, mely hamar
elharapózott körülötte a sásban, azonban nem égett meg semmi, csak a lángokat
látta. Szerinte valami szellem okozhatta a tüzet. Másik alkalommal egy férfi éjszaka
halászott a révnél, amikor a túlsó parton egy ember teljesen tűzben
sétálgatott. Úgy tartották, hogy német katona szelleme volt, ugyanis az esemény
a háború alatt történt. A halász először még megijedt, hogy átjön a vízen, de
nem jött át. Egyet lendített a vízen, aztán ment tovább.
Egy Kádár nevű
ember éjszaka halászott, s egyszer csak egy nagy fényességet látott. Szörnyen
megijedt, azt hitte, hogy a tüzes ember jön.
-
Jajj, Istenem, csak most az egyszer segíts vissza a családomhoz!
- így könyörgött.
Sokáig ugratták aztán az esettel, mert - mint másnap kiderült - egy gólya repült neki a magasfeszültségnek.
Sokáig ugratták aztán az esettel, mert - mint másnap kiderült - egy gólya repült neki a magasfeszültségnek.
Harmatszedő kifacsarja a gyűjtött harmatot |
Régi babonához köthető a harmatszedés
fortéja, amelynek célja elsősorban a nagyobb tejhaszon biztosítása volt, más
tejhasznának elvételével vagy csökkentésével. Ritkábban a jó kenyér vagy egyéb
házi haszon biztosítása. Általában Szent
György napján, ritkábban, pünkösdkor, nagypénteken, de akár Luca napján is
végezték. Többnyire boszorkány tevékenységnek tartották, azonban bárki
végezhette. A valóságban is gyakorolt eljárás volt. A művelet lényege a harmat
összegyűjtése. Ez leginkább valamilyen ruhadarabnak (lepedő, abrosz) a füvön,
ritkábban gabonatáblán való húzogatásával történt, napkelte előtt vagy
éjfélkor, gyakran meztelenül. Otthon a lepedőt kicsavarták az abrakba vagy a
búzába, kenyérlisztbe; vagy a harmatos füvet a tehénnek adták. Mindezek
eredményeképpen a hit szerint a tehéntől több tehet fejtek, miközben más
tehenek tejhozama csökkent; vagy jobb kenyeret sütöttek. A művelet végzése
közben általában mondókát is mondtak (pl. „Viszek is, hagyok is”; „Felét
viszem, felét nem”).
Két vizsolyi
férfi Király István és Sváb
István mesélte a következő történetet a
harmatszedésről: „Volt itt olyan ember,
akit a boszorkányok belehajintottak a vízbe. Egyszer megleste, hogy a
boszorkányok szedték a tehén hasznát: szedték a harmatot.
Észrevették a boszorkányok, és ráparancsoltak: ki ne vallja, hogy látta őket. Persze nem tudta tartani a száját, s ezért később bosszúból belehajintottak a vízbe. A Hernádnak azt a part-részét, ahol Vaskát a boszorkányok megfürösztötték, elnevezték Vaskapartnak.”
Észrevették a boszorkányok, és ráparancsoltak: ki ne vallja, hogy látta őket. Persze nem tudta tartani a száját, s ezért később bosszúból belehajintottak a vízbe. A Hernádnak azt a part-részét, ahol Vaskát a boszorkányok megfürösztötték, elnevezték Vaskapartnak.”
Ma már csak mosolygunk az ilyen és ehhez hasonló történeteken, de régen ezek szerves részét képezték a valóságról alkotott képnek. Aztán az idő múlásával ezek a kedves kis történetek, hiedelmek kikoptak a mindennapokból, ezzel pedig eltűntek a szájhagyományból is. Becsüljük hát meg azokat, melyek valamilyen formában az utókorra maradtak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése