A Hernád-völgy a török korban I.
Hadak útján

Ugyan ez igaz
volt a délről érkező török veszedelemre is. A hódoltság
idején a folyó két partján lévő falvak és városok földrajzi fekvésüknél fogva a
különböző seregek ütközőpontjává váltak. A völgy a Magyar Királyság területén
feküdt, mindazonáltal 1620-1629, valamint 1645-1648 között az Erdélyi
Fejedelemség része volt. Fülek várának török kézre jutása (1544), majd pedig
Eger eleste (1596) következtében Abaúj déli községei a török katonai expedíciók
hatósugarába estek, ki voltak téve a szüntelen zaklatásnak. Itt találkozott a
háromféle Magyarország -török hódoltság, királyi országrész, Erdély- határa. A
jobbágyok a király és a földesúr mellett a töröknek is adózni kényszerültek. A
török sanyargatásához járult a Habsburg elnyomás is: az ezen a vidéken elszállásolt
zsoldos katonaság folyamatosan fosztogatta, zaklatta a lakosságot. Mindezt
tetézte a szüntelen háborúskodás.
Olykor csupán néhány tucat lovas portyázott e vidéken,
kik inkább az erdőket, nádasokat részesítették előnyben, hogy láthatatlanná váljanak az ellenséges katonaság számára, és csupán a
kiszemelt falu elérésekor fedték fel kilétüket. Máskor azonban több tízezer
lovas és gyalogos verte fel az út porát. Olykor a gyalogosokat szekerekre
rakták a gyorsabb menettempó érdekében. Hosszabb hódító vállalkozásokkor pedig
a felszerelést, élelmet szállították azokon. Szájhagyomány őrizte meg számunkra,
hogy amikor Thököly a törökkel szövetkezve Kassa megvételére indult a megyaszói
és környező lakosok Harangodtól egészen Kassáig vitték szekereikkel a törökök
felszerelését, élelmét, takarmányát. Hetek múlva elegük lett a távollétből és
megszöktek. Ruhájukat összecserélték, arcukat megváltoztatták, hogy ne ismerjék
meg őket. Egy szekeret szétszedtek, s a többin szállították tovább, hogy a
szekérszám se egyezzen. Mikor észrevették, hogy szpáhik közelednek feléjük
hirtelen megfordultak a szekerekkel, s úgy tettek mintha Kassa irányába
haladnának. A törökök megkérdezték nem látták e a szökevényeket, mire ők rossz
irányba vezényelték őket. Maguk pedig kerülő úton sokára értek csak haza.

A Hernád-völgy
az ott végighúzódó településeknek köszönhetően (akkor még Újcsanálos, Sóstófalva és Alsódobsza is közvetlenül a folyó mellett feküdt) forgalmasnak
volt mondható. Azonban a korszakra jellemző nehéz közlekedési viszonyokat tovább nehezítették a tavaszi áradások, melyek rendszeresen felszorították az
utazókat a Hernáddal párhuzamos keleti dombvonulatra, ahol napjainkban is
húzódik a főútvonal. Az első katonai felméréshez (1782-1785) készült ország
leírás (Landesbeschreibung) is a következőképpen fogalmaz: „A Hernád /Hernad/ melletti utak a kiöntések miatt hosszú időn
keresztül használhatatlanok.” Az akkori utak állapota elképzelhetetlen a
mai kor számára, a régen élt embereknek felázott állapotban azonban komoly
nehézséget okoztak. Božena Nemcova cseh írónő a következőket jegyzi meg ezek
állapotáról: „A magyar sár világhírű, de
aki még nem látta, az fogalmat sem alkothat magának.”

A másik problémát pedig a
túlpartra való átjutás jelentette. A lovas csapatok egyszerűen átúsztattak,
vagy a gyalogosokkal együtt a sekély gázlókat használták. Az ágyúk átjuttatásához
azonban a hidakat vették igénybe, melyeket az állandó háborúskodás, és a
szándékos rongálások - az ellenség mozgásának lassítására- egyre rosszabb
állapotba süllyesztett. 1594-ben Miksa herceg rendeli el, hogy a Gönc mellett
átívelő hidat hozzák olyan állapotba, hogy ágyúkkal is járható legyen. A hidak stratégiailag fontos helynek számítottak.
Ha az egyik fél birtokában tudhatta, jelentősen akadályozhatta az ellenfél
előrenyomulását. I. Rákóczi György fővezére Kemény János 1644. május 30-án azt
írja a fejedelemnek, hogy „tanáltak ugyan
valami elmaradozott hitvány németeket tegnap is, az éjjel is, de Göncznél
tovább nem mehetnek, [mert] az ellenség a hidakat őrzi".
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése